Co je cykloBAROMETR měst ČR?

Jak se cítí cyklisté v českých městech? Ve kterém městě se cítí nejlépe a ve kterém nejhůře? A jak si města vedla oproti minulému roku? To zjišťuje anketa cykloBAROMETER měst ČR. Využívá metodu podobného průzkumu, který pravidelně probíhá v Německu.

Prostřednictvím on-line dotazníku oslovila Nadace Partnerství ve spolupráci se spolkem AutoMat účastníky kampaně Do práce na kole. Celkem se v roce 2019 do hlasování zapojilo 1483 respondentů, kteří odpovídali na 37 otázek. Hodnotit mohli na stupnici od jedné do šesti. Čím nižší celkový průměr, tím lepší výsledek. Města s méně než 25 respondenty nebyla do finálního pořadí zahrnuta. 

Na první místo se v roce 2019 vyšplhal Rožnov pod Radhoštěm, který za první místo získal od Nadace Partnerství na tři měsíce sčítač cyklistů v hodnotě 30.000 Kč. Díky péči o své cyklisty skončily na druhém místě Otrokovice a na třetím Zlín.

Pořadatel kampaně Do práce na kole, spolek AutoMat, uspořádal pro zástupce vítězných měst jako odměnu za úspěch v anketě exkurzi do Dánska. Setkali se zde s odborníky na dopravu ze strany měst i neziskovek a mohli se inspirovat se různými příklady řešení  místní (cyklo)infrastruktury. 
 
Pro rok 2020 bude hlavní cenou pro vítězné cykloměsto opět sčítač cyklistů od Partnerství, o. p. s. zdarma na 3 měsíce a stanice na opravu kol Scandic od firmy Cyklohub, která je partnerem této kategorie. V jednání je i exkurze do dalšího cyklistického ráje, Nizozemí. Vzhledem k aktuální situaci v Evropě jsou ale nyní jednání pozastavena. 

Výsledky cykloBAROMETRU 2019

Pořadí měst podle celkové známky (čím nižší známka, tím lepší):

2,63
 
 
2,71
 
 
2,82
 
 
2,85
 
 
2,86
 
 
JS chart by amCharts




Výsledky cykloBAROMETRU 2019 ke stažení

Cyklobarometr_2019.pdf

 

 

Na cykloBAROMETRU se podílí

 

cykloBAROMETR měst ČR 2019

pořadí měst podle celkové známky (čím nižší známka, tím lepší):

1. Rožnov pod Radhoštěm
Celková známka:
2,63
 
2. Otrokovice
Celková známka:
2,71
 
3. Zlín
Celková známka:
2,82
 
4. Pardubice
Celková známka:
2,85
 
5. Hradec Králové
Celková známka:
2,86
 
6. Kopřivnice
Celková známka:
2,86
 
7. Ostrava
Celková známka:
2,88
 
8. Olomouc
Celková známka:
3,01
 
9. Břeclav
Celková známka:
3,04
 
10. Jihlava
Celková známka:
3,04
 
11. České Budějovice
Celková známka:
3,12
 
12. Praha
Celková známka:
3,44
 
13. Plzeň
Celková známka:
3,55
 
14. Liberec
Celková známka:
3,60
 
15. Brno
Celková známka:
3,61
 
 

Rožnov pod Radhoštěm

Pořadí: 1.

Celková známka

2,63

0,00

 (2017)
 

Počet respondentů

25

Stav cyklodopravy

2,58

 

Bezpečnost cyklistů

2,60

 

Komfort na cyklostezkách

2,84

 

Stav infrastruktury

2,52

 
 

Otrokovice

Pořadí: 2.

Celková známka

2,71

-0,07

 (2017)
 

Počet respondentů

26

Stav cyklodopravy

2,49

 

Bezpečnost cyklistů

2,61

 

Komfort na cyklostezkách

2,87

 

Stav infrastruktury

2,86

 
 

Zlín

Pořadí: 3.

Celková známka

2,82

-0,22

 (2017)
 

Počet respondentů

32

Stav cyklodopravy

2,47

 

Bezpečnost cyklistů

2,84

 

Komfort na cyklostezkách

2,80

 

Stav infrastruktury

3,19

 
 

Pardubice

Pořadí: 4.

Celková známka

2,85

0,00

 (2017)
 

Počet respondentů

82

Stav cyklodopravy

2,47

 

Bezpečnost cyklistů

2,93

 

Komfort na cyklostezkách

3,41

 

Stav infrastruktury

2,58

 
 

Hradec Králové

Pořadí: 5.

Celková známka

2,86

-0,01

 (2017)
 

Počet respondentů

73

Stav cyklodopravy

2,49

 

Bezpečnost cyklistů

3,07

 

Komfort na cyklostezkách

3,09

 

Stav infrastruktury

2,77

 
 

Kopřivnice

Pořadí: 6.

Celková známka

2,86

0,00

 (2017)
 

Počet respondentů

29

Stav cyklodopravy

2,67

 

Bezpečnost cyklistů

2,76

 

Komfort na cyklostezkách

3,00

 

Stav infrastruktury

3,01

 
 

Ostrava

Pořadí: 7.

Celková známka

2,88

-0,37

 (2017)
 

Počet respondentů

98

Stav cyklodopravy

2,82

 

Bezpečnost cyklistů

3,06

 

Komfort na cyklostezkách

3,15

 

Stav infrastruktury

2,48

 
 

Olomouc

Pořadí: 8.

Celková známka

3,01

0,11

 (2017)
 

Počet respondentů

72

Stav cyklodopravy

2,70

 

Bezpečnost cyklistů

3,11

 

Komfort na cyklostezkách

3,62

 

Stav infrastruktury

2,62

 
 

Břeclav

Pořadí: 9.

Celková známka

3,04

-0,22

 (2017)
 

Počet respondentů

27

Stav cyklodopravy

2,80

 

Bezpečnost cyklistů

3,24

 

Komfort na cyklostezkách

3,21

 

Stav infrastruktury

2,90

 
 

Jihlava

Pořadí: 10.

Celková známka

3,04

-0,10

 (2017)
 

Počet respondentů

67

Stav cyklodopravy

2,75

 

Bezpečnost cyklistů

2,79

 

Komfort na cyklostezkách

3,38

 

Stav infrastruktury

3,26

 
 

České Budějovice

Pořadí: 11.

Celková známka

3,12

-0,07

 (2017)
 

Počet respondentů

96

Stav cyklodopravy

2,84

 

Bezpečnost cyklistů

3,35

 

Komfort na cyklostezkách

3,54

 

Stav infrastruktury

2,76

 
 

Praha

Pořadí: 12.

Celková známka

3,44

-0,04

 (2017)
 

Počet respondentů

326

Stav cyklodopravy

3,43

 

Bezpečnost cyklistů

3,73

 

Komfort na cyklostezkách

3,56

 

Stav infrastruktury

3,03

 
 

Plzeň

Pořadí: 13.

Celková známka

3,55

-0,15

 (2017)
 

Počet respondentů

120

Stav cyklodopravy

3,28

 

Bezpečnost cyklistů

3,63

 

Komfort na cyklostezkách

4,11

 

Stav infrastruktury

3,18

 
 

Liberec

Pořadí: 14.

Celková známka

3,60

-0,20

 (2017)
 

Počet respondentů

33

Stav cyklodopravy

3,61

 

Bezpečnost cyklistů

3,53

 

Komfort na cyklostezkách

3,92

 

Stav infrastruktury

3,35

 
 

Brno

Pořadí: 15.

Celková známka

3,61

0,03

 (2017)
 

Počet respondentů

146

Stav cyklodopravy

3,82

 

Bezpečnost cyklistů

3,81

 

Komfort na cyklostezkách

3,46

 

Stav infrastruktury

3,33

 
 
 
 

 

Nadace Partnerství pomáhá lidem pečovat o životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje kvalitní veřejná prostranství, zelené stavění, vzdělávání, zeleň ve městě i v krajině, zklidňování dopravy, šetrnou turistiku a ochranu přírody. Sídlí v Brně ve svém vzdělávacím centru Otevřená zahrada.



Sdružení Auto*Mat prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporujeme veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Přinášíme inspiraci z evropských metropolí a aktivizujeme lidi k pozitivní proměně ulic a veřejného prostoru. Dohlížíme na politiky a efektivní využití veřejných peněz. Společně s vámi tvoříme město, ve kterém chceme žít.


MISE: Spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. značkou Města s dobrou adresou připomíná, že ani doprava a mobilita se neplánuje na zelené louce a izolovaně. Při plánování se vychází z celkové Městské agendy EU, která v principu pokrývá všechny oblasti rozvoje města, jako je např. udržitelné využívání území, či kvalita ovzduší. Misí je naučit se vnímat všechny tyto vzájemné přesahy a vazby, i když je to opravdu velmi složité.

Úkolem je nabídnout pohled na plánování z hlediska životního stylu a lidských potřeb. Dánský architekt Jan Gehl jednou řekl: „Neuvědomili jsme si, že to, jakým způsobem stavíme města, ovlivňuje životní styl a životy lidí.“


Česko na kola je informační web České cyklistické federace, který sdružuje primárně neziskové společnosti, cykloprůmysl, ale také jednotlivé uživatelé kol. Jeho cestou je sdílení nápadů a vizí napříč všemi organizacemi věnujícími se městské cyklistice a cykloturistice na lokální úrovni. Důležitý je každý jedinec, důvod proč jezdí a jeho vlastní příběh, který chce s námi s nadšením sdílet. Abychom dosáhli spokojenosti co největšího počtu cyklonadšenců, je důležité komunikovat také se zástupci měst, vládou a sjednotit legislativní opatření. 


Kentico CMS